Warning: include_once(assets/img/icons/svg.svg): failed to open stream: No such file or directory in /domains/alezdrowko.pl/public_html/wp-content/themes/alezdrowko/header.php on line 37

Warning: include_once(): Failed opening 'assets/img/icons/svg.svg' for inclusion (include_path='/domains/alezdrowko.pl/public_html/wp-content/plugins/backwpup/vendor/pear/archive_tar:/domains/alezdrowko.pl/public_html/wp-content/plugins/backwpup/vendor/pear/console_getopt:/domains/alezdrowko.pl/public_html/wp-content/plugins/backwpup/vendor/pear/http_request2:/domains/alezdrowko.pl/public_html/wp-content/plugins/backwpup/vendor/pear/mail_mime:/domains/alezdrowko.pl/public_html/wp-content/plugins/backwpup/vendor/pear/mail_mime-decode:/domains/alezdrowko.pl/public_html/wp-content/plugins/backwpup/vendor/pear/net_url2:/domains/alezdrowko.pl/public_html/wp-content/plugins/backwpup/vendor/pear/pear-core-minimal/src:/domains/alezdrowko.pl/public_html/wp-content/plugins/backwpup/vendor/pear/pear_exception:.:/usr/local/php/php53/share/pear:/usr/local/share/pear') in /domains/alezdrowko.pl/public_html/wp-content/themes/alezdrowko/header.php on line 37

Jaką mąkę wybrać? Komponowanie posiłków.

Dość często moi pacjenci zadają mi pytania, jaką mąkę wybrać, żeby była fit, jak komponować posiłki, żeby nie musieć co tydzień zasięgać po nowy jadłospis i czy zrobienie placków z mąki pszennej to duże ryzyko dla zdrowia? Dzisiaj słów kilka na ten temat;)

Co to jest mąka? I jak się ją produkuje?

Mąka to nic innego jak zmielone ziarna zbóż i roślin. Mąkę możemy podzielić na jasną i ciemną, ponieważ mają różnoraki stopień zmielenia i oddzielenia otrąb. Jasna mąka to bardziej zmielona pozbawiona otrąb, są to mąki lżejsze i nie mają przeważnie wyczuwalnej struktury w odróżnieniu do ciemnych mąk, które są zmielone grubiej.

A więc, który typ mąki jest „lepszy”?

Mąka pszenna i żytnia razowa = typ 2000 (2% udział popiołu)
Mąka pszenna tortowa = typ 450 (0,45% popiołu)

Nie chcesz używać mąki pszennej tortowej typ 450 do wypieków ? Super! Użyj mąki pszennej pełnoziarnistej typ 2000, gwarantuje, że naleśniki będą obłędne, a omlet wyrośnie jaktalala !:) Możesz mieszać mąki pół na pół, pszenną i żytnią. Gluten pozwala na sklejenie mąki, dlatego jeśli zabierasz się za smażenie naleśników z mąki żytniej lub kokosowej to UWAGA! Więcej nabawisz się nerwów niż to warte :o. Znam to z autopsji, dodaj kilka łyżek mąki pszennej lub razowej do żytniej, z przewagą tej ciemnej, danie na pewno będzie fit 😉 Nie dajmy się zwariować. Pod warunkiem, że nie masz celiakii ani stwierdzonej nietolerancji na gluten.

Morał mąki jest taki, im większy typ mąki, tym więcej błonnika, który daje nam uczucie sytości, i nie sięgamy za chwilę po kolejną porcję wypieku. Wybierz mądrze.

Co, gdy chcesz zrobić ulubione placki z mąki gryczanej lub ryżowej ?

Ha! Nic prostszego, nie musisz wydawać 10 zł na kolejną mąkę, której często nie używasz i będzie Ci zajmowała miejsce w szafce. Masz w domu kasze gryczaną? Ryż? Super! Do uzyskania mąki właśnie to jest Ci potrzebne;)! Zmiksuj ryż lub kaszę gryczaną, żeby uzyskać mąkę, doskonale będzie nadawać się do wypieku ulubionych placków!

Mąka owsiana? Zmiksuj płatki owsiane, nie ma lepszej zabawy jak robienie mąki własnymi dłońmi 😉

Podobny obraz
http://kuchennelasuchowanie.blogspot.com

A co z komponowaniem posiłków?

Dietetyk daje Ci opcję, jak możesz zacząć się odżywiać i w jaki sposób dobrać produkty, aby pasowały;) pod względem walorów smakowych, wyglądu. Masz dość już tych samych owsianek na wodzie? Okej, więc podpowiem Ci jak możesz w 5 sekund ogarnąć owsiankę bez gotowania.

Wsyp płatki owsiane/ gryczane/jęczmienne do miski, zalej jogurtem/maślanką/kefirem/, dodaj kakao/czekoladę gorzką/masło orzechowe/ powidła/ cynamon/len/ siemię lniane/chia/ , dodaj daktyle/jagody goji/ morele, orzechy/ rodzynki/ wiórki kokosowe/ odżywkę białkową.

Mogłabym tak pisać i pisać, zrobisz owsiankę ze wszystkiego i z niczego 😉 Wytęż swoją wyobraźnie 😉

Jajecznica też nie musi być jajecznicą, wszystko co dodajesz codziennie na jajecznicę, wlej do blaszki na muffinki 😮 Wyjdą obłędne i polej keczupem lub ulubionym sosem<3

A kanapki?

Zrezygnuj z chleba, jeśli już nie możesz na niego patrzeć, poukładaj małe warzywka na ogórka, tak powstaną ogórkowe kanapeczki, lub zrób wrapa z sałaty, zamiast naleśnikowego wrapa, zawiń warzywa sałatą masłową <3 Przecież to takie proste :O